Triathlon

Triathlon består av tre grenar i ordningen simning, cykling samt löpning och alla momenten genomförs i en följd utan avbrott. Den som är först i mål efter sista grenen vinner tävlingen. Växling mellan sim- och cykelmomentet samt mellan cykel- och löpmomentet sker i ett växlingsområde där varje triathlet har sin egen reserverade plats där han/hon förvarar sin cykel, kläder och övrig utrustning. Tävlingstiden är den sammanlagda tiden från simstart till målgång efter löpningen. Tiden för omklädning i växlingsområdet ingår i sluttiden.

Vissa menar att Triathlon ”uppfanns” i Frankrike under 1920-1930-talet och de första tävlingarna hölls årligen i staden Meulan och Poissy där loppet bestod av 3 km löpning, 12 km cykel och en avslutande simning över floden Marne. I början av 70-talet började man i Kalifornien sätta ihop tävlingar med de olika delmomenten simning, cykling och löpning men då fanns det inga bestämda regler om ordning eller distanser, så de kunde variera från tävling till tävling.

I dagsläget vet jag inte riktigt när jag gör min Hawaii-satsning men planen är att förverkliga även denna dröm.

Men Anders, Cykling! Hur fixar man det om man inte kan använda benen?

Jo, då använder man en armcykel och trampar med armarna.

Löpningen då – du kan väl inte springa?

Svaret är enkelt: Rullstol.

Blir det inte jobbigt att utföra alla moment med hjälp av armarna?

Mitt svar blir en motfråga: Gissa!

Jag har alltid gillat triathlonsporten och jag var med i en del ”kortare” tävlingar innan min ryggskada. Eftersom jag är skaplig på att simma och dessutom gillar hård träning och nya utmaningar, så är har jag på senare år, som ett komplement till simningen, även satsat en del på triathlon. Jag lägger klart mest tid på min huvudsport simningen men det blir även en hel del timmar med armcykling på min ”rulle” ute i garaget. När det sedan är ”rätt väder” plockas både cykeln och tävlingsrullstolen ut på asfalten. När jag tränar triathlon kör jag oftast de olika momenten var för sig men emellanåt blir det även så kallade cross-pass med simning-cykel eller cykel-rullstol.

Jag tävlar främst på de längre sträckorna över Ironmandistansen eller halv Ironman men för den som vill testa på denna roliga och utmanande sport så finns det många olika triathlontävlingar i Sverige och de vanligaste distanserna är:

  • Sprint: 750 m simning, 20 km cykling, 5 km löpning
  • Olympisk: 1500 m simning, 40 km cykling, 10 km löpning
  • ½ ironman: 1900 m simning, 90 km cykling, 21 km löpning
  • Ironman: 3800 m simning, 180 km cykling, 42 km löpning
  • Långdistans: 4000 m simning, 120 km cykling, 30 km löpning

Om du inte redan provat på triathlon så vill jag rekommendera dig att göra det men samtidigt varna för att sporten är beroendeframkallande. Risken är stor att du kommer träna mer och mer och sträckorna blir längre och längre. Kanske står du en dag på startlinjen på Hawaii.

Hoppas vi ses!